Ken jij Bob Ross nog? In de jaren 80 en begin 90 was Bob Ross een indrukwekkende en blije kunstschilder met zijn opvallende afrokapsel. Maar ook zijn zeer kalme uitstraling en positieve woorden gaven veel mensen een goed gevoel. In zijn televisieprogramma The Joy of Painting schilderde hij in korte tijd, slechts een halfuur, de mooiste landschappen. Hij wilde graag het plezier van schilderen en kunst maken overbrengen op andere mensen. Eigenlijk gaf hij iedere keer een soort korte schildercursus. Ook voor iedereen die nog geen schilderervaring heeft.

Bovendien werkten zijn afleveringen voor veel mensen heel rustgevend en zelfs hypnotiserend. Nog steeds is Bob Ross zeer geliefd, ook bij jonge mensen. Want hij leerde je eigenlijk niet alleen schilderen maar moedigde je ook aan om positief in het leven te staan en te leren dat fouten maken helemaal niet erg is. Ben jij ook fan van Bob Ross? Dit jaar vindt er een unieke tentoonstelling plaats in een Nederlands museum.

Landschappen

Bob Ross haalde de meeste inspiratie voor zijn schilderijen uit de natuur. Dit is zo begonnen toen hij in Alaska woonde en kennismaakte met schilderen. In de schilderingen van Bob Ross stond de natuur dan ook altijd centraal. Zoals een mooie zonsondergang, bergen, bomen en watervallen. Mooi was dat hij met zijn schilderijen alle seizoenen liet zien. Voor al zijn schilderwerken gebruikte hij olieverf en gebruikte de schildertechniek ‘alla prima’ oftewel nat in nat. Dit geeft mooie schildereffecten en de zogenaamde ‘brushes’ op het canvasdoek.

Mindfulness

Eigenlijk gaf hij soort workshops op televisie en legde hij eenvoudig uit hoe iedereen zo mooi kan schilderen. Als je het maar wilt oefenen was zijn motto. Naast dat hij de kunst van het schilderen wilde laten zien, werkte zijn kalme stem heel rustgevend. Nog steeds wordt hij dan ook door velen online beluisterd om rust te geven in roerige tijden. Hij wordt nu ook wel de King of Chill genoemd. Zijn filmpjes zijn ook heel geschikt om te gebruiken bij meditaties. Daarnaast werkte zijn positiviteit therapeutisch voor veel mensen. Zoals met zijn uitspraken ‘This is your world’ en ‘We don’t make mistakes, we just have happy accidents’.

Museum

Er bestaat zelfs een Bob Ross foundation welke Bob Ross en zijn schilderwerken graag als cultureel erfgoed wil behouden. Deze stichting zal ook meewerken aan het neerzetten van een unieke Bob Ross tentoonstelling in een Nederlands museum. Van de hele wereld zal dit de eerste tentoonstelling worden van Bob Ross. Hier zullen ongeveer veertig van zijn werken of ‘optredens’ worden getoond voor het publiek. Kortom, als jij ook veel bewondering hebt voor deze kunstschilder, bezoek dan zijn tentoonstelling later dit jaar in Nederland. Hoewel Bob Ross niet meer leeft, is hij nog steeds wereldwijd heel populair bij mensen. Bij zowel de oudere als de jongere generatie. Hij inspireert en motiveert nog altijd velen om te leren schilderen. Want zegt hij, schilderen is niet moeilijk, schilderen geeft plezier en rust. Zoals in zijn bekende uitspraak ‘You can do anything you want’.