De een houdt er niet van, terwijl de ander er weg van is: kunst. We kunnen er in ieder geval niet omheen draaien dat een opvallend kunstwerk in de woonkamer de aandacht trekt. Toch is het belangrijk om op een aantal punten te letten wanneer jij jouw huis wil omtoveren in een museum. Hieronder helpen wij jou op weg door de do’s en don’ts te benoemen als het gaat om kunst in huis.

Do’s

1. Meten is weten

Voordat je jouw huis om wil toveren tot een museum met allerlei kunstwerken, is het belangrijk om een bepaalde afmeting aan te houden. Vraag jezelf af op welke plekken jij een kunstwerk neer wil hangen en meet de minimale en maximale grootte van de plek waar de kunstwerken komen te hangen. Op die manier betrek jij de kunstwerken volledig bij jouw interieur. Het is natuurlijk zonde wanneer de kunstwerken net buiten de boot vallen.

2. Fleur je huis op

Je hebt de witte muren geschilderd in een warme kleur, de planten staan er florisant bij en de juiste accessoires heb je in huis. Toch ontbreekt er iets… Herken je dat gevoel? Misschien is het dan een slim idee om eens te overwegen om een kunstwerk of meerdere kunstwerken in huis te nemen. Met kunst zorg jij er namelijk voor dat jouw interieur een persoonlijke touch krijgt. Bovendien zal het kunstwerk jouw huis opfleuren wanneer je kiest voor kleuren die passen bij jouw interieur. Ben je er niet helemaal over uit wat je precies wil? Het huren van kunst begint steeds populairder te worden. Je betaalt een bedrag per maand en je kunt zo lang als jij wil genieten van het meesterwerk. Ben je erop uitgekeken of past het toch niet goed bij jouw interieur? Dan ruil je het kunstwerk eenvoudig om voor een andere.

3. Twee kunstwerken naast elkaar

Er bestaan talloze kunstwerken. Geen een kunstwerk is dan ook hetzelfde. Het leuke aan kunstwerken is dat je het eindeloos met elkaar kunt combineren, mits ze natuurlijk goed bij elkaar passen. Het is tegenwoordig helemaal in om twee schilderijen dicht naast elkaar te hangen zodat ze als een worden beschouwd. Ben jij op zoek naar zo’n idee? Neem dan een kijkje bij een kunstuitleen.

Don’ts

1. Zo maar een gat boren

Je hebt een kunstwerk op het oog en je wil deze graag ophangen aan de muur. We snappen dat je enthousiast bent, maar het is belangrijk dat je niet meteen een gat gaat boren in de muur. Bij een kunstwerk is het namelijk belangrijk dat je gaat uitmeten waar het kunstwerk komt te hangen, zoals we hierboven al hebben besproken. Een veelgemaakte fout is dat het kunstwerk te hoog wordt opgehangen. Een kunstwerk komt het beste tot zijn recht wanneer deze op ooghoogte hangt en niet te ver boven de bank, schouw of eettafel uitkomt.

2. De verkeerde grootte

Waar een kunstwerk niet tot zijn recht komt op de verkeerde hoogte, komt een kunstwerk ook niet goed tot zijn recht wanneer hij niet goed in de ruimte past. En daarmee bedoelen we dat het kunstwerk te klein is, waardoor hij niet meer opvalt. Ook hierbij geldt dat je eerst de ruimte en het kunstwerk moet opmeten voordat je daadwerkelijk het kunstwerk gaat ophangen in jouw huis. Als je een grote lege muur hebt, vraagt deze natuurlijk om een groot en opvallend schilderij of meerdere schilderijen bij elkaar.

3. In de buurt van een warmtebron

Wanneer je een kunstwerk hebt gekocht of gehuurd, is het belangrijk dat je deze niet in de buurt van een warmtebron hangt. Een warmtebron is bijvoorbeeld een verwarming, een haard of een raam op het zuiden. Het schilderij kan hierdoor namelijk gaan verkleuren en bovendien kan de lijst zijn vorm verliezen wanneer deze is gemaakt van hout. Zonde!