Contact Information

Zwolle

Een museum is een plek waar al vele jaren mensen dingen mogen zien, ervaren, proeven of leren over het verleden, het heden en de toekomst. Het is een attractie voor jong en oud met als doel de bezoeker te amuseren. Maar zonder bezoekers is een museum de moeite niet waard. Dus hoe trek je nieuwe of bestaande bezoekers voor het museum of de eerstvolgende nieuwe voorstelling of thema? 

Online bekendheid vergroten

Een nieuwe tentoonstelling is hartstikke leuk en interessant. Vele mensen die het museum al kennen en via bijvoorbeeld de nieuwsbrief geïnformeerd worden over de nieuwe ontwikkeling zullen dit gegarandeerd meekrijgen. Maar hoe ga je om met het vinden van nieuwe, relevante geïnteresseerde potentiële bezoekers? Hoe zet je deze aan tot het bezoeken van het museum? Gelukkig bestaat er tegenwoordig het medium genaamd internet en zijn er specialisten die zich bezighouden met het thema internet marketing. Via bijvoorbeeld influencer marketing, facebook advertising of linkbuilding wordt het mogelijk om de nieuwe voorstelling meer op de kaart te zetten via het internet. De leek die hier geen verstand van heeft kan dit heel gemakkelijk laten doen door externe specialisten en laten de linkbuilding uitbesteden. Iedereen zit tegenwoordig op het internet en gebruikt zijn telefoon voor steeds meer dagelijkse zaken. Dan is een goed werkende website en eenvoudig te vinden webpagina een minimale vereiste om bezoekers te trekken. 

Lokale reclame uitvoeren

Indien er dichter bij huis gezocht gaat worden naar meer bezoek aan het museum zijn er andere middelen die bijdragen aan het verhogen van het bezoekersaantal van het museum. Een museumtijdschrift die in de regio uitgegeven wordt en dat precies de doelgroep aangrijpt die er bereikt dient te worden. Mensen met interesse voor kunst, musea, tentoonstellingen of cultuur zijn hier een goed voorbeeld van. Ook kan er gedacht worden aan een lokale krant, folders, pamfletten, via een vvv-kantoor of door borden langs de weg te plaatsen. Vervolgens zal er dankzij mond-op-mond reclame de berichtgeving verspreid worden binnen lokale regionen met als gevolg een betere lokale bekendheid van het museum en dergelijke.

Voorzie het museum van de juiste voorzieningen

Om populariteit te winnen is het verzorgen van een juiste beleving en service een minimale vereiste. Hierbij kan gedacht worden aan duidelijkheid over de regels en gedragingen binnen het museum, overzichtelijkheid, structuur, logische routes, voldoende informatie voorhanden, ondersteuning van personeel, vertaling voor anderstaligen, externe hulp zoals een gids, comfort in de vorm van meubels, goed sanitair, voldoende warmte of koeling tijdens hete zomerdagen etc. Indien een museum tijdens hete zomerdag al snel te heet wordt en als onprettig ervaren wordt is bijvoorbeeld een mobiele airco kopen niet een verkeerde gedachte. Vergeet nooit dat de klant koning is! De beleving binnen een museum kan per bezoeker anders ervaren worden maar door deze te meten via een review, enquête of online interview kan er precies achterhaald worden hoe dit gemiddeld gezien ervaren wordt. Dit met als doel een museum te creëren die perfect aansluit bij de bezoeker wat de tevredenheid van de gast verhoogt en hiermee de populariteit van het museum doet toenemen dankzij positieve beoordelingen.

Share:

administrator

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.