Het Drents museum is gevestigd in Assen en staat in het teken van archeologische vondsten uit de provincie Drenthe. Naast de vondsten uit de oudheid is er ook een vaste kunstcollectie. De collectie bevat voornamelijk kunstwerken uit de periode 1885 tot 1935. Er zijn o.a. kunstwerken te vinden van Vincent van Gogh, Jan Eisenloeffel, Jan Toorop en Chris Lebeau. Sinds 1996 wordt het museum beheert door een zelfstandige stichting.

Vaste collectie met archeologische vondsten

Het Drents museum is niet alleen een kunstmuseum en staat vooral bekend als een belangrijk archeologisch museum. Er is een grote collectie uit de prehistorie van Drenthe. Eén van de belangrijkste vondsten zijn de veenlijnen die te bezichtigen zijn in het museum. Het belangrijkste veenlijk is het meisje van Yde en het paar van Weerdinge. Er is ook een ruime collectie met trechterbekers te vinden. Naast archeologische vondsten is er een vaste tentoonstelling met figuratieve kunst van De Groep. Je vindt hierin werken van Douwe Elias, Sam Drukker, Alfred Hafkenscheid en Barend Blankert. In totaal gaat het om honderd werken en het is de belangrijkste figuratieve kunstcollectie van Nederland.

Uniek ingerichte stijlkamers

Ben je nieuwsgierig hoe de Drentse families geleefd hebben in de vorige eeuw? Er zijn in het Drents museum speciale stijlkamers. Je krijgt hierin een goed beeld hoe de welgestelde families vroeger in Drenthe gewoond hebben. De stijlkamers zijn te zien in het Ontvangershuis.

Tijdelijke exposities met kunstwerken

Regelmatig zijn er tijdelijke exposities waarin kunstwerken uit een bepaalde periode vertoond worden. De werken worden overal ter wereld vandaan gehaald om tijdelijk ten toon gesteld te worden in het Drents museum.

Tickets en openingstijden

Het museum is van dinsdag tot en met zondag geopend van 11.00 tot 17.00. Er zijn een paar uitzonderingen waarbij het museum ook op maandag geopend is. O.a. tijdens de officiële schoolvakanties is het museum op maandag geopend. Entree tot het museum kost € 15. Kinderen tot 18 jaar mogen gratis naar binnen.

editor